Huis- en gedragsregels

Onderwijsnetwerk digitalisering is er voor professionals die ICT toepassen in het primair en voortgezet onderwijs. Op dit communityplatform kunnen onderwijsprofessionals kennis delen, elkaar inspireren en samenwerken aan het versterken van het onderwijs. Het moet, naast een inspiratiebron, een prettige, laagdrempelige en veilige plek zijn voor iedereen. Daarom vragen we je om je daarbij te houden aan deze huisregels.  

1. Communiceer positief en opbouwend
We streven naar een uitnodigende en veilige omgeving voor iedereen. Deel ideeën, stel vragen en ga het gesprek aan op een open, constructieve manier. Verschillende meningen zijn prima, zolang de toon vriendelijk blijft. 

2. Ga respectvol met elkaar om
Op dit platform ben je onder collega’s. Behandel elkaar met respect en houd discussies inhoudelijk. Plaats geen aanstootgevende beelden of kwetsende of lasterlijke teksten. Ga zorgvuldig om met persoonsgegevens, privacy en intellectueel eigendom. Bij ongepast gedrag volgt een waarschuwing; bij herhaling wordt de gebruiker verwijderd van het platform. 

3. Blijf on topic
Houd discussies relevant, blijf dus bij het onderwerp en plaats je vraag, antwoord of bericht bij het juiste (sub)onderwerp om verwarring te voorkomen.

4. Help elkaar: stel vragen en beantwoord ze
Vragen en antwoorden van leden worden geplaatst zonder tussenkomst van de communitymanager of het redactieteam. Vraag of deel je iets, zeg dan ook waarom je dat doet: je mening, tip of vraag in de begeleidende tekst dient tegelijkertijd als een conversatiestarter. Doe dit in begrijpelijke taal. Houd het positief en help elkaar, we zijn hier om elkaar te verder te brengen.

5. Leden met elkaar verbinden
We moedigen het actief delen van kennis en ervaringen binnen onze community aan. Daarom is het toegestaan – en zelfs wenselijk – om andere leden te taggen in reacties op berichten wanneer je denkt dat een onderwerp voor hen relevant of interessant is. Maar let op:

  • Tag alleen leden wanneer je denkt dat ze daadwerkelijk iets aan het bericht hebben.
  • Gebruik tagging op een respectvolle en inhoudelijke manier; vermijd overmatig of ongepast gebruik.
  • Niet zeker of iemand getagd wil worden? Kies dan liever voor een privébericht of stel de vraag eerst aan de onderwerpeigenaar of communitymanager.

6. Geen commerciële uitingen, (zelf)promotie of spam
Geef in deze groep meer dan je neemt. Zelfpromotie, spam en irrelevante links zijn niet toegestaan. Wanneer we dit toch signaleren of hier melding van krijgen van andere leden die om die reden zijn benaderd via het platform, dan wordt je bijdrage verwijderd. De bijdrager wordt een eerste keer gewaarschuwd en bij een tweede keer verwijderd van het platform. Deze procedure volgen we ook wanneer een lid naar aanleiding van een bericht op het platform aangeeft voor commerciële doeleinden te zijn benaderd op diens school(mail)adres.

Laat ook in je naam zien dat je hier als persoon bent, niet als organisatie. Dat maakt het contact meteen persoonlijker. Vermeld je organisatie alleen in je profiel, niet in je gebruikersnaam.

7. Meld overtredingen of ongepast gedrag
Het communityteam staat paraat en gaat snel en zorgvuldig om met meldingen van overtredingen en ongepast gedrag.

We controleren dagelijks alle bijdragen en aanvragen op basis van deze huisregels. We behouden het recht om bijdragen te verwijderen die (vermoedelijk) in strijd zijn met deze huisregels.  

Uitingen van ongepast gedrag kun je melden bij onderwijsnetwerk-digitalisering@kennisnet.nl